Jubilarstævne 2018

Et vellykket arrangement, supporteret af venligt og smilende militært personel, som med stolthed viste deres kaserne og materiel frem. Det kan alle såvel regiment som deltagere være meget tilfredse med!

En kølig lørdag morgen den 15. september var der travlhed på Gardehusarkasernen i Slagelse. Jubilarstævnet og Åbent hus-arrangementet tiltrak mange gæster i en masse biler, der blev fordelt på kasernens mange P-pladser, godt hjulpet af smilende og venligt militært personel.

Opstilling og indmarch til parade foregik uden problemer, om end de nye husarer i uddannelseskompagnierne var bedre til at marchere i takt end jubilarerne. Senere viste det sig, at vi ikke helt havde glemt eksercitsen – vi kunne stå rimeligt ret og rør samt se både til højre og t-i-l venstre!

Selve paraden var en fryd for enhver gardehusar – estandartvagten og trompeterkorpset var i galla, hestene var striglede så de skinnede i solen, rytterne sad ranke i sadlerne og udstrålede stolthed over at være husarer, og uddannelseskompagnierne eksercerede med en præcision og stolthed, som frydede deres mange pårørende, der kvitterede med klapsalver efter hver aktivitet i paraden. Lidt malurt kom der i bægeret ved regimentschefens tale – mere end halvdelen af paradedeltagerne kunne ikke høre hvad chefen sagde – ærgerligt, det bør forbedres, til næste gang der skal bruges højttalere!

Efter paraden var der arrangeret åbent hus, hvor personel fra uddannelseskompagnierne fremviste deres udrustning og materiel, hvilket blev gjort med en venlighed og stolthed, som regimentet kun kan være tilfreds med. Meget har ændret sig siden undertegnede tjenestegjorde for ca. 50 år siden. Selvom Garand-geværet var et godt og velfungerende våben, synes der at være et kvantespring, op til de automatgeværer der anvendes i dag. Selv feltrationerne havde fået et gevaldigt pift i forhold til datidens C- og D-rationer. Der er nu lagt større vægt på sunde og energifremmende ingredienser.

Der savnedes alligevel noget ved arrangementet - der var ingen kampvogne! For en tidligere ”Centurion-husar” som undertegnede er det svært at forstå, at der ikke længere er kampvogne ved regimentet! Det eneste der smager lidt af panser, er den armerede mandskabsvogn – en PMV der er armeret med en maskinkanon, som sikkert er ganske effektiv. Man kunne dog bese en enkelt KVG. Regimentets veterankøretøjsforening deltog i arrangementet med en kampdygtig Leopard 1A5, for længst udgået, men dog noget mere effektiv end Centurion. Udover køretøjsforeningens få eksemplarer er begge de nævnte KVG’er kun udstillingsvogne på de kaserner, hvor de har været aktive.

Afslutningsvis var der Jubilarfrokost, hvor alle deltagere i Jubilarstævnet kunne deltage med ledsagere. Menuen stod på marinerede sild efterfulgt af en veltillavet gullasch i rigelige. mængder. Bordopstillingen var runde borde hver med plads til 10 personer – en god nyskabelse som gjorde, at alle ved bordet kunne konversere sammen.

Alt i alt et meget vellykket Jubilarstævne, som alle involverede kun kan være mere end tilfredse med. Det gode forløb må animere til at endnu flere deltager næste år.

Preben Knorrenborg